Iets meer dan een jaar na de introductie van de kilometerheffing voor vrachtwagens heeft deze al ruim 648 miljoen euro opgebracht voor de staatskas. Viapass – de overheidsinstantie die het innen van de heffing coördineert – medegedeeld. Deze tol heeft enkel betrekking op vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.
Van wie & waar komt de meeste opbrengst?
Het blijkt dat meer dan de helft van de opbrengst van buitenlandse trucks afkomstig is. Slechts 46 procent van de opbrengst van de tolheffing blijkt van vrachtwagens met Belgische kenteken afkomstig te zijn. Elf procent van de vrachtwagenbestuurders zijn Nederlanders , 9 procent van Polen , 6 procent van Roemenen en 5 procent van Duitsers.
Van de 648 miljoen euro opbrengst werd het merendeel in Vlaanderen opgehaald: 408 miljoen euro. In Brussel was dit slechts 9 miljoen euro en Wallonië zo’n 229 miljoen euro.
Volgens de Viapass-manager Johan Schoups hebben de lager dan verwachtte opbrengsten onder andere te maken een snelle vergroening van het vrachtwagenpark. Ongeveer 78 procent van de geregistreerde trucks zit in de klasse Euro 5 of Euro 6. Dit zijn de zogeheten milieuvriendelijke vrachtwagens en deze betalen dan ook minder op onze wegen.