Over de 200 expediteurs willen samengeteld 100 miljoen € schadevergoeding van vrachtwagenfabrikanten zoals Daimler of DAF. Deze zouden prijsafspraken gemaakt hebben.
De eerste maanden van 2017 waren er al een paar kleinere schadeclaims tegen de vrachtwagenconstructeurs. Maar de kans is heel groot dat er de rest van het jaar nog heel veel schadeclaims bijkomen.
In 2016 kregen Volvo, Renault, Daimler, Iveco en DAF een boete van maar liefst 2,9 miljard € omdat ze reeds 14 jaar illegale prijsafspraken hadden overeengekomen en daarnaast maakten ze ook afspraken over de kosten van strengere uitstootnormen. Vrachtwagenbouwer MAN was eveneens bij het schandaal betrokken maar legde bekentenissen af en ontliep zo financiële consequenties. De reden waarom dit een monsterboete betreft komt doordat dit spelletje jaren aan een stuk heeft geduurd en door de grootte op de impact van de markt. In Europa alleen al zijn er 30 miljoen vrachtwagens en de 5 betrokken firma’s leveren samengeteld min of meer 90% van de middelzware (meer dan 6 ton) en zware vrachtwagens (meer dan 16 ton) in Europa.